Henrik og Emilie (omslag)

Design: Exil Design
Last ned høyoppløselig versjon av omslag
Pris kr 199,00

Henrik og Emilie

Dahl, Niels Fredrik

HFT Pris kr 199,00
| ISBN 9788249503605

Henrik og Emilie ble skrevet i forbindelse med Ibsen-året 2006. Vi møter en gammel og syk Henrik Ibsen i Kristiania. En dag står den langt yngre Emilie Bardach, som han møtte i Tyrol mange år tidligere, utenfor huset hans.

Fra Niels Fredrik Dahls forord: ”Det er også slik at disse siste årene i Ibsens liv - han hadde sluttet å skrive, han var syk, han hadde problemer med å snakke – ikke får noen betydelig plass i biografiene. Det er imidlertid mulig å påstå at da han satt på utstilling i Arbins gate etter to hjerneslag, var hans menneskelige drama størst. Det kan ikke etterprøves, selvfølgelig, men det er ikke utenkelig. Og utfordringen med å skrive Henrik og Emilie har vært ekstra stor – også fordi jeg har villet utfordre de to som kanskje i størst grad har fiksjonalisert Ibsen – nemlig Henrik og Suzannah Ibsen selv … Det er skrevet så mange stykker om menn som blir konger. Dette stykket er om en konge som blir menneske”

Omtale

”Da Niels Fredrik Dahl fikk i oppgave å skrive et skuespill fra Henrik Ibsens liv, valgte han seg kjærlighetshistorien mellom den store dikteren og den pur unge piken Emilie Bardach. Det var et klokt valg … … Resten av historien har Dahl diktet fritt, og det har han gjort godt”

SARAH SØRHEIM, DAGBLADET

”Hvor sterkt var Henrik Ibsens kvinneskikkelser inspirert av virkelige opplevelser? Niels Fredrik Dahl gjør som mesteren selv og stiller spørsmålet. Vi får søke etter svaret. Med glede. I «Henrik og Emilie» har Niels Fredrik Dahl diktet seg inn i den gamle Henrik Ibsens fortumlede sinn … Kom Emilie - som én av svært mange - til Kristiania for å oppsøke den døende Ibsens tilholdssted? Høyst tvilsomt, men desto bedre er det at Dahl benytter sin dikteriske frihet til å forestille seg nettopp det. Han utvikler situasjonene med språklig eleganse, lar det absurde teaters dialogteknikk bidra til at det som står mellom linjene, kaster lys over skikkelsene … Det er et klassisk stykke om kunstneren og hans modell, hans inspirasjonskilde, dette - og så drar forfatter Dahl til men en dramatisk konstellasjon som Strindberg kalte «Dødsdansen». Ibsen snakker direkte om at den ulykkelige kjærligheten, det er «når to som er glad i hverandre, får hverandre og gifter seg bare for å oppdage at de ikke passer sammen». Marit Østbye lar Suzannah Ibsen bære slike utsagn med en ukuelig stolthet, - hun er en kvinne som har valgt sin oppgave og vet at bare hun kan greie dette. Men det krever kamp, og stykket - som også har interessante forgreninger, ikke minst gjennom sønnen Sigurd, er en skildring av livet til den store dikteren - men også til dem som levde i det Turisten kaller «den største skyggen jeg har sett»”

MARTIN NORDVIK, ADRESSEAVISEN

”I et visuelt mesterverk svermer gamle Henrik og den unge Emilie som om de var alene i verden … Niels Fredrik Dahl har skrevet et teaterstykke som er svermende og dystert på samme tid … Dahl tegner en Ibsen som helst bare vil være seg selv. Mennesket Ibsen”

MARIE EDHOLM ANDRESEN, TELEMARKSAVISA

”Strålende teaterpoesi og en drøm av en forestilling … Niels Fredrik Dahl har skrevet en ordknapp tekst med ekkoer av smerte, ømhet, lengsel, og kraft … Det er ikke forelskelsen som gjør størst inntrykk, men de forspilte liv som brenner seg inn, på netthinnen og i hjerterota”

TERNINGKAST 6. KARI GISHOLT, VARDEN

”Lett og lekkert … gjennomført med en letthet og eleganse vi sjelden ser på teater … alt stemmer i forestillingen som nå skal på turné med Riksteatret. Det skjer bl.a. fordi forfatteren ikke har falt for fristelsen til å lage psykologisk realisme av fortellingen om det umake kjærlighetsforholdet mellom Henrik og Emilie. I stedet har han laget et poetisk bilde, der luften mellom setningene er like viktig som det som blir sagt”

LIV RIISER, VÅRT LAND

”Niels Fredrik Dahl har diktet et skuespill basert på noen fakta om et forhold mellom Henrik Ibsen og Emilie Bardach. Etter min mening står fiksjonen godt på egne bein. Den sier noe allment om det å være lite mann og menneske, men mye dikter … Teksten har en del lekre passasjer, slik som på benken der Henrik og Emilie i forelskelsens rus drømmer om å hengi seg til hverandre”

GURI HJULSTAD, TRØNDER-AVISA

”Skjønnlitteraturen seirer … et … triumferende hurra føler undertegnede sterkt å gi uttrykk for i møtet med Niels Fredrik Dahls Henrik og Emilie … Dahls modige og taktile menneskeliggjøring av Ibsen gjør alene sterkt inntrykk. Samtidig som forfatteren evner å skape nerve, i letthet, i et ordkort drama, med bestillingsverkets research som utgangspunkt. En stor triumf for den tenkende manns historiske og biografiske Ibsen-interesse”

ODDMUND F.J. VAAGSHOLM, SUNNMØRSPOSTEN
  • Handlekurv
Handlekurven din er tom
  • Nyheter

Karl Ove Knausgårds bok om Munch i nytt opplag
Karl Ove Knausgårds Så mye lengsel på så liten flate ble lansert 4. mai til strålende krit...

Les mer

Karl Ove Knausgård tildelt Jerusalem Prize 2017
Karl Ove Knausgård ble i går tildelt Jerusalem Prize 2017. Overrekkelsen fant sted under åpningen...

Les mer

Forlaget Oktober størst på norsk skjønnlitteratur i 2016
Den norske Forleggerforening presenterte i går bransjestatistikken for bokomsetningen i Norge i 2...

Les mer

Marianne Clementine Håheim tildeles Bjørnsonstipendet 2017
I dag ble det kjent at Marianne Clementine Håheim tildeles Bjørnsonstipendet 2017. Stipendet på 2...

Les mer

Nina Lykkes Nei og atter nei til Polen
Nina Lykkes andre roman, Nei og atter nei, utkom i august i fjor til strålende kritikker....

Les mer ARKIV
  • Nyhetsbrev

Webdesign og publiseringsverktøy fra Netmaking | Powered by eZ Publish